Saturday, May 7, 2016

Empat hari bermanfaat

Bila ada cuti extra konfem lah nak tinggalkan Arau. Dah planning dari awal sebenarnya dengan roommate, nak ikut dia balik Penang. So that I can melepak dekat USM jumpa my best friend, Afai. Mulanya tak tahu pulak isnin tu Labor Day dan macam lama sangat pulak nak melepak Penang. Dan mak jugak suruh balik rumah sebab semua family members ada. Susah bila semua dah besar. Nak berkumpul sama sama susah. So aku divide. 2 hari Penang dan 2 hari Taiping. Budak finance memang bijak membahagikan sesuatu dengan adil dan saksama. Perjalanan bermula pada 28 April, Khamis. Pukul 6.30 dah bergerak ke Kangaq (Kangar). Scary marry bila perjalanan yang sepatutnya 3 jam tu jadi 5 jam. Driver taktau jalan. Whattt. Terus mata dari lali lali jadi bulat. Tengok je jalan driver ni bawak. Mungkin pekerja baru kot. Jalan mana tah dia lalu. Gelap je. Siap dia boleh tanya polis yang tengah buat roadblock jalan mana nak lalu. Aku duduk seat no dua belakang driver, so I can heard everything clearly. Dalam pukul 11.30 lebih jugak sampai Sungai Nibong. Aku dah risau, sebab takot tak lepas masuk USM tu. Pukul 12 nak masuk kena punch student card dekat pagor. Mana lah nak ada, dengan pakai baju UiTM nya. Taktau lah apa motif pakai baju UiTM tapi pergi USM kann. Menumpang naik kereta roommate aku tu, Mus, suruh bapak dia tolong hantarkan. Terima kasih pakcik Najib. Nasib sempat. Yayyyyy berjaya menyeludup. Wiiii~

Rancang nya sampai tu nak pergi makan. Tapi dah sampai lewat, dengan mengantuknya. Terus menyembang dan tidur. Sori afai, kiter banyak cakap pulak malam tu. Dia dalam hati macam, eh bila dia ni nak berhenti cakap. Pukul 3 jugak lah tidurnya. Esok dah la nak berjalan sakan. Tapi takpa, pagi tu lepas subuh recharge energy extra. Tak elok tidur lepas subuh ya anak anak semua. Jangan ikut perangai kakak kakak ni. Pukul 10 lebih bangun bersiap. Yayyyy kita nak pergi bukit bendera ini hari. Sebenarnya aku excited nak pergi tengok padlock tu je. Sebab bajet bajet kat korea hikss. Pukul 11 lebih pergi amik kereta sewa. Aku boncengkan Afai. Aku tak reti naik scooter sebenarnya. Tapi tu je yang ada. Asyik nak break guna tangan kanan je. Lepas tu tak reti nak kepit kaki, biasa naik moto gear duduk mengangkang je. Ahhh tak reti.

Malam tu Afai dah berteka teki dengan aku pasal kereta sewa yang kami akan naik tu. Macam macam jenis kereta dah aku teka. K tipu. Aku cepat give up. Aku teka 2, 3 kali je. Hikss kereta rare, jarang orang pakai. Takdelah jarang orang pakai, tapi jarang perempuan pakai. Teka laa teka laa. Ok jawapannya kendian. Dalam kawasan USM jugak rumah abang yang buat servis kereta sewa tu. Senang kan. Kalau university aku, kena berjalan pergi depan pagor yang beribu batu tu baru boleh naik kereta sewa. Kira sempat lah mekap cayaq dan ketiak berlecak. Serius. Aku penah sekali je sewa, dengan kawan kawan waktu part 2 dulu, lepas tu serik. Tapi sekarang nak kemana tak payah nak naik kereta sewa atau teksi. Sebab dah ada motor. Motor yang terbang nun jauh dar Taiping. Terimakasih mak and ayah. Lebiuuu~

Ok sambung pasal kereta misteri tu, jeng jeng jeng. Abang tu bawak pergi tempat kereta tu di parking. Oh em ji. Terkejut i. Seriously kereta ni? Seriously? Mewahnya dari sudut jenama. Dari sudut appearance, oh comotnyaa awak. Comot namatiii. Bayangkan dua orang aweks comel naik kereta yang berminggu tak di bawak keluar. Bukan comot sikit, comot sangat. Hmmm habislah tercalar kewanitaan kami. Nanti orang ingat kami ni wanita pemalas. Ohh, tidak. Afai bawak kereta, lead kat depan. Aku follow dengan scooter kat belakang. Balik bilik hantar motor, amik barang dan chow. 10 kali pusing USM pun aku rasa aku tak ingat jalan. Besaq gila weh ‘u’ depa. So aku follow jelah belakang. Malangnya. Segala ranting pokok dan tahik burung kering yang meyelaputi kereta tu terbang ke belakang. Aku menghadapi nya dengan penuh kesabaran. Aku slow kan moto, bagi jarak jauh sikit. Dan sepanjang jalan aku tengok semua orang usha pelik. Wehh, malu. Walaupun aku belum lagi naik kereta tu. Keluar terus direct pergi stesen minyak, dekat Shell tu kami amik la mop cermin tu. Nak bagi clear cermin kereta tu. Ada bangla datang tolong. Dia cucikan cermin depan sambil terlepas cakap, ‘Eeeeee’. Hamboih, dia pun pandai eeee. Dia suruh kami pergi basuh. Kalau basuh kedai konfem kena charge lebih ni. So kami mengambil keputusan tebalkan muka dan drive je. Biar jelah orang nak cakap apa, janji kami dalam kereta ni selesa. Kannn Afai kan. Sori, budak finance ni bukan kedekut. Bijak merancang hihi. Tapi yang sedih, pergi bukit bendera, kereta orang lain berkilat, comel. Kereta kami comot. Sekali orang tengok mesti ingat dari hutan mana diorang ni datang ntah. Gagah nak naik Bukit Bendera. Takpelah, janji sampai.

Bukit Bendera ramai jugak mat saleh dan minah saleh. Minah saleh semua lawa lawa gais. Please datang Bukit Bendera gais, tak rugi gais. Kalau nak cerita semua macam panjang berjela pulak kan. So aku highlight je benda yang patut dikongsi bersama gituuw. Pertama yang best, ketapi dia tu. First time jugak naik ketapi yang macam roller coaster ni. Seronok. Tak best sikit sebab tak dapat tempat duduk. Tapi kejap je pun, takdelah lama sangat pun nak kena berdiri. Kedua, ada ais buah kat atas tu. Sedap ngattt ais buah tu. Dengan cuaca panas. Memang daebak! Kami beli mango ais. Pelam dia tuu, ermmm manis bangettt. Gue suka bangettt. Tiba tukar indon jap. Ketiga, tempat padlock yang aku nak sangat pergi tu. Cantik. Padlock bentuk love kaler pink banyak banyak. So beautippul. Chowaaa~(saya suka dalam bahasa Korea). Kau kunci cinta kuuu, di dalam hatimuuuu~ Afai jadi photographer tak berbayar hihi tq. Pemandangan kat atas memang cantik. Tapi dengan kepanasan yang boleh tahan melampau, kami beransur ke masjid. Solat dan duduk duduk kejap kat situ. Terus naik train balik ke bawah. Lepas tu blank, taktau nak pergi mana dah. My driver Afai bawak ronda ronda Penang, balik pulau lah mana hala. Lepas tu terus balik, recharge energy. Malam ni nak keluar lagiii. Batu Feringgi pulok.

Malam ni tak berduaan, tapi berempatan. Mula ke sana berlima, sorang kawan dia mintak tolong drop dekat hospital. Tinggal aku, afai, ekin dan afiq. Ekin penah jumpa dah haritu mai Penang waktu pesta tahun lepas. Afiq ni kira first time, ramah dan lady like sikit. Sikit je. Kira boleh masuk geng geng jemah. Ok taknak describe lelebih hahaha tapi have fun jugak lah dengan diorang. Walaupun aku macam blurr blurr katak bila diorang  cerita pasal kelas, pasal Jessica alba, pasal classmates. Pergi makan dekat kedai apa ntah nama. Sikit, dan tak sedap. Tapi dah lapor, bedal sajalah labu. Habis tu pergi fish spa. Yayyyy~ First time weh, bagi ikan makan kulit kaki. Selalu bagi makan roti. Heksaited hakak kejap malam tu. Tapi kedai mengurut tu agak scary. Macam kedai kedai siam yang, ‘Massageeee, one dollar massageee’. Bila customer perempuan laki yang massage, and vice versa. Tukang urut perempuan bukan main, luas leher baju. Sexy ladehhh. Tapi aku rasa boleh request kot. Sebab ada sorang akak bertudung tu, perempuan yang massage dia. Geli mula mula tu bila ‘anak anak ikan’ tu gigit gigit manja kaki ni.

Keesokannya yang aku kena balik Taiping, dah janji dengan my mommy. Ingat nak balik pukul 3 petang. Tapi pagi tu keluar jalan lagi. Pergi cari jeruk pak ali dengan kesesakan lalu lintas yang melampau. Gerammm mak nak. Banyak benor kereta. Mungkin sebab hari sabtu. Lepas beli belah jeruk, terus pergi KFC Greenland nak jumpa Wani, kawan waktu kerja part time Teleflex. Lama gila tak jumpa. Lepas habis contract haritu dia terus apply jadi manager KFC. Sekarang ni susah dapat kerja, so kita grab je opportunity yanga ada. Kann. Dia training KL dan dicampak ke Penang. Aku ingat dia pernah cakap, nanti aku dah jadi manager hang datang store aku, aku belanja makan. Dengan perut lapar pagi tu, maka kami breakfast KFC. Yayyy freee J Thankyou Miss Wani.

Habis semua tu dalam pukul 2 jugak hahaha tak gerak ke jeti lagi. Pukul 2.30 gerak ke jeti naik student cab kawan Afai. Dalam kereta tu ada classmates dia yang lain pulak, Sopisopian, Khai, Nada. Nada aku pernah jumpa jugak haritu. Tapi diorang okay, takde lah rasa awkward walaupun nak duduk kejap je dalam kereta tu kan.  Habis scene salam salam, peluk dan babai. Terus aku seorang diri berjalan menuju ke jeti. Dalam 20 minit jugak tunggu feri. Naik feri sampai Buteerworth terus beli tiket dekat KTM. Naik komuter balik Taiping. First time jugak naik komuter. Selalu naik KTM atau ETS je. Dia ada bahagian untuk lelaki dan perempuan. Tapi yang tak best dia berhenti KTM Kamunting. Bukan KTM Taiping. So jauh sikit lah dari rumah. Kalau Taiping 5 minit je dari rumah. Sejam je dari Butterworth sampai Kamunting. Eh kejap, jari krem. BYEEEE~

Beratur nak beli tiket, nampak sexy layyydeh lalu.

Dalam ketapi kita duduk depan, dekat dengan pakcik driver.

Santik kan pemandangan atas ni. Ok boleh cari benda tersembunyi.

Padlock yang nak sangat tengok. Cantik pemandangan atas ni. Lainkali nak datang, datang dengan boifren baru sweet, eh suami.

Boleh saya nak kunci awak dalam hati saya? Tapi saya tak pakai padlock biasa. Saya pakai lock motor yang berantai tu. Baru safety hihi

Cantik kan view dia. Beautippul~

Bertambah beautippul pemandangan bila ada adik manisss. Jap, sape photoboom gambar i ni.

Kim Hye Jin (kiri) dan Min Ha Ri (kanan). Kita sekarang kat korea kan?

Afai cakap, bunga tahik ayam macam ni rumah dia pun ada. Hmm k.

Kawan baik since 7 february 2006 :> #10yearsandstillcounting

Keluasan penang. View dari atas. Santik kannn.

Sori muka i jadi avatar kejap, i dekat fish spa ni.

Empat bentuk avatar tengah bagi ikan makan. Fish spa ni dekat Batu Feringgi ye kawan kawan.

Kalau nak urut kaki dekat kerusi. Nak lebih lebih masuk dalam, 'massagee one dollar massageee'.

Pagi sabtu sebelum balik Taiping, singgah KFC Greenland jumpa Miss Wani.

Bila kawan sendiri yang shootkan jalapeno. Melimpah ruah ke ladang gandum. Wedges nampak lebih sexy.

Miss Wani belanja kita makan macam macam.Thankyouuuu :*

Waktu ni tengah cari mesin ATM. Tiba nampak loker ni,tiba teringat cerita isteri separuh masa, tiba rasa nak ambik gambor.

Tiba ada event konvokesyen, tiba teramik gambar kakak dan abang yang konvo, tiba baju merah tengok kamera kita dengan muka marah.

Dalam kereta menuju ke jeti. Goodbye Penang.

First time naik komuter. Ada 5, 6 ketul orang je. RM7.10 je dari Butterworth ke Kamunting. Murah. Sejam je perjalan.
Mystery solved. Kereta yang kami naik dengan menebalkan muka bila orang intai ikut tingkap dan masa nak turun kereta. Honda lama. Bunyi pun mengaum macam racing car. Ganas.