Wednesday, February 27, 2013

Rest in Peace


Mencari kesempatan dalam kesempitan, kesempitan dekat sini maksudnya masa ye adik adik. Rasa macam busy sangat kalah menteri pulak padahal kerja layan movie sambil kunyah jajan tanpa henti. Kalau tak ingat nak update pasal hati *bajet bajet*, tapi ada benda yang lagi serius dari hati happened. Lepas habis kelas tadi lepak lepak dalam bilik layan movie, sambil mulut kunyah kunyah mister potato.  Rosak mata aku asyik mengadap movie jee. 

Secara tiba tiba, macam suspen je kan, *beep* bunyi message masuk dari handphone lapuk kesayangan. ‘eh, ada dua mesej laa sape ni’ ngomel ngomel dalam hati. Selalunya abg Celcom je yang mesej, mesej kolona kolony yang tak pernah habis tu. Rimas benau. Tangan cepat cepat tekan button open message sebab kot kot ada urgent ke apa kan.

Mesej dari noren dengan mak aku tatap. Belom bukak dua dua mesej pun lagi, tapi aku dah nampak separuh mesej dari mak. ‘Salam. Nyet dah mati...’, lebih kurang macam ni lah. Cepat cepat aku bukak mesej yang mak bagi tuu. Terjerit sekejap sebab aku terkejut sangat. ‘...kak ros rves kta x tau nyet ada bwh kta..dah sampai msa..’ *sambungan mesej dari mak. Aku rasa macam, ahhhh, betul ke ni? Aku rasa tak percaya, mimpi ke apa ni. Terus mata aku bocor tanpa menghiraukan roomate dekat sebelah mahupun belakang, sedih gila kot.

 Setiap kali balik rumah, selain family, dialah pertama yang aku cari, aku kendong kendong dalam rumah. Tiba tiba mak aku mesej macam tu, tak sentap aku. Tapi nak buat macam mana kan, dah sampai masa dia. Umur dia tak sampai setahun pun lagi, lahir bulan 8 tahun lepas. Kalau aku kat rumah, tengok depan mata aku, aku rasa mesti aku meraung bengkak bengkak mata macam kes mak dia dulu. Tak boleh aku bayang dia kena langgar.

Sebelum ni kalau kami nak keluar rumah nak pergi mana mana memang gemok dengan nyet ni suka main tepi tepi kereta, so sorang kena jaga waktu kereta keluar dari park. Tak sangka orang lain pulak yang terlanggar nyet, tapi aku tak salahkan sesapa pun. Dah ajal dia kan kan. Kesian gemok tinggal sorang sorang, sebatang kara lah dia. Dah takde geng dia nak main sama sama, nak panjat panjat tingkap. Kadang kadang kalau bosan aku sembang sembang je dengan nyet ni, walaupun dia tak bagi respon apa pun.

Mungkin nyet ikut mak *klik sini* dengan adik dia. Sukahati aku je adik, adik la kot, tapi adik dia mati waktu baby sebab kena belasah dengan kucing jantan. Mak dia sebab sakit. Waktu mak dia ni memang satu rumah meraung kecuali ayah.  Habis bengkak mata semua. Maybe ada yang anggap ‘alaa, kucing je pun’ kan kan. Tapi aku terlalu sayang maybe, aku kalau aku sayang, teramatlah aku sayang. Seriously!  Lastly, i will miss you NYET. Always :’(

Kalau tatap gambar ni lama lama, mula lah air mata nak berjojoran. Dia suka gesel gesel kepala dia dekat jari jemari kaki. Aku akan rindu tu. Rindu dan rindu.

Waktu ni tengah ngadap tb, dia lepak atas riba. Dulu aku takut kucing, tapi dia ajar aku there is nothing to afraid of.

Gemok yang sebatang kara sekarang, mak cakap dia cari nyet satu rumah and duduk diam tak aktif. Ni kucing kesayangan adik aku, eton, tapi aku tau mesti bengkak jugak mata dia sebab nyet.  

Nota kaki: Hujan ni macam faham je keadaan aku sekarang. :/


No comments:

Close